Den Země ve školní družině

Tento svátek je ovlivněn původními dny Země, jež se konaly při oslavách jarní rovnodennosti, 21. března, a oslavovaly příchod jara. V dnešní době jde o ekologicky motivovaný svátek, který upozorňuje lidi na dopady ničení životního prostředí. První Den Země byl slaven v San Francisku. Cílem bylo zvýšit energetickou účinnost, recyklovat odpadky a hledat obnovitelné zdroje energie. Den Země se slaví od roku 1970. Dnes tento den slaví více jak miliarda lidí, ve 175 státech světa. Den Země se stal největším svátkem, který slaví lidé na celé planetě bez ohledu na původ, víru a národnost. Tento svátek si připomínáme každoročně i my, ve školní družině.

Den Země ve školní družině

U nás ve školní družině jsme si Den Země připomněli v pátek, 22. dubna. I my jsme se letos zaměřili na třídění odpadu a jeho recyklaci. Po krátkém úvodním slově se rozdělujeme do čtyř skupin, tak jak jsme zvyklí. Tím jsou skupiny zajištěné od malých prvňáků až po ty nejstarší. A tím se dá i lépe soutěžit a všichni jsou si rovni. Každá skupina si vybírá čtyři soutěžící, které ve své skupině představují různé kontejnery: žlutý na plasty, modrý na papír, zelený na sklo a hnědá na bio odpad. V prostoru jsou rozhozeny kartičky, na kterých jsou napsány různé druhy odpadů. V rámci soutěže štafet se postupně všichni vystřídají. Vyběhne první, vezme si kartičku a jde ji odnést do kontejneru. Za správně uložené odpadky získáváme body. Špatné zařazení znamená odečet bodů. Vše se důkladně spočítá a pak se pokračuje dál. Ve druhé soutěži se rozlétala silným větrem černá skládka. Děti mají za úkol sesbírat odpadky a roztřídit je do kontejneru. Děti v družstvu mají na zádech nalepené cedulky s nápisem, jaký odpad jsou, ale oni o nich neví. V areálu školy na hřišti a dvorku se pohybují děti coby odpadky. Soutěžící ze svých skupin chytají odpadky své barvy a odhazují do kontejneru. Po skončení se vše spočítá, špatné zařazení znamená ztrátu bodu. Pak pokračujeme v další hře. Třetí soutěž pokračuje na hřišti. V určité vzdálenosti jsou rozhozené kartičky a soutěžící štafetou sbírají ty odpadky, které jim vychovatelka řekne. Po skončení opět spočítáme, odečteme minusové body. Ve čtvrté části soutěže obdrží soutěžící pracovní listy, které během 15 minut musí vyplnit a odevzdat. A v pracovních listech bylo? Prvním úkolem bylo z pravého sloupku, kde byla napsána slova, vybrat ta správná a dokončit větu. Ve druhé části jsme měli zjistit, co skrývá tajenka. Správné odpovědi na otázky nám zajistily správné řešení. Ve třetí soutěži jsme se měli zamyslet nad tím, co nepatří do kanalizace, to znamená, co nesmí přijít do WC či do odpadu ze dřezu. Ale zároveň jsme měli určit, kam tedy s tím, když to nesmíme. Čtvrtý úkol byl zaměřen na čističku odpadních vod. Měli jsme za úkol seřadit věty tak, jak to v čistírně odpadních vod opravdu chodí. Poslední úkol byl o něco lehčí. Větrem se rozházela písmenka a my měli za úkol složit slova, která představovala to, co se třídí, nebo to co se kam odkládá. Paní vychovatelky zhodnotily naši práci a pak jsme již čekali jen na vyhodnocení. Po krátké době nastupujeme a následuje vyhlášení vítězů a předání odměn. A jak to tedy dopadlo?

1. místo 3. skupina 63 body
2. místo 2. skupina 59 bodů
3. místo 4. skupina 55 bodů
4. místo 1. skupina 53 body

Všichni pak za své výsledky a velkou snahu získali sladkou odměnu. Tak takto jsme my ve školní družině oslavili Mezinárodní Den Země.

Autor:
Vydáno: