Lokomotiva Rosnička

Lokomotiva 464.202 se tuto sobotu zúčastnila 18. ročníku Celoslovenského srazu historických železničních vozidel pořádaného Múzejno-dokumentačným centrem Železníc Slovenskej republiky konaným ve dnech 18. a 19. 6. 2016 v Bratislavě. Takzvaný „Rendez“ je železniční akcí středoevropského významu a účast zástupce České republiky, potažmo Národního technického muzea, je záležitostí prestižní.

Lokomotiva Rosnička

Zahraniční akce je vítanou příležitostí jednak k reprezentaci České republiky a Národního technického muzea, jednak k prezentaci možností spolupráce příspěvkové organizace s Českými drahami a.s., jejímž výsledkem je znovu zprovozněné vozidlo, které by bez finanční účasti tohoto subjektu již bylo definitivně odstaveno z provozu. Neméně významné je i udržování živých vzájemných vztahů České a Slovenské republiky. K zajímavostem pak patří zejména skutečnost, že se lokomotiva vrátila do Bratislavy přesně po 55 letech. V červnu 1961 totiž vedla spolu s druhým prototypem 464.201 vlak s Nikitou Chruščovem, který cestoval do Vídně na jednání s Johnem Fitzgeraldem Kennedym. Stroj byl využit mezi stanicemi Bratislava – hlavná stanica a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg. 

Tendrová parní lokomotiva 464.202 ze sbírky NTM byla vyrobena v závodech V. I. Lenina v Plzni roku 1956 ve dvou prototypech. Zmíněná řada se však sériové výroby díky posílení produkce elektrických lokomotiv nikdy nedočkala. Jediný z dochovaných prototypů tak představuje poslední projekt parní lokomotivy realizovaný pro potřeby ČSD, který demonstruje využití nejvyspělejších stavebnicových prvků československé konstrukční školy. Oba prototypy lokomotiv dojezdily v běžném provozu shodně roku 1974, přičemž vozidlo 464.202 bylo vybráno jako reprezentant poslední fáze konstrukce parních lokomotiv k zachování ve sbírce NTM, zatímco druhá z lokomotiv 464.201 zachována nebyla a dosloužila jako vytápěcí kotel. Právě však pro svůj význam vozidla prezentujícího vrchol konstrukce parních lokomotiv a zároveň unikát byla již na začátku 90. let 20. století vybrána k příležitostnému využití jako provozní muzejní exponát. Vozidlo bylo zapůjčeno ČSD do depa kolejových vozidel v Olomouci, kde prošlo několika opravami za účelem jeho využití jako provozuschopného historického kolejového vozidla. Poslední celková oprava, která uvedla lokomotivu do opětovně provozního stavu, byla dokončena v roce 2014 z prostředků dotace Ministerstva dopravy, ze sbírky Nadace křídlené kolo a z prostředků akciové společnosti České dráhy, dlouhodobého provozovatele vozidla. Od roku 2014 je tak sbírkový předmět NTM opět provozován Českými drahami na české železniční síti při příležitostných akcích pro veřejnost.

Autor:
Vydáno: