Národní den železnice

Národní den železnice se slaví každoročně v září jako vzpomínku na 27. září 1825, kdy vyjel první vlak vynálezce Georga Stephensona. Vlak spojil britský Stockton a Darlington. V čele byl stroj pojmenovaný Locomotion. Vzniklo tak mezinárodní pojmenování pro hnací kolejové vozidlo. První vlak měl 11 vagonů s uhlím a vůz s cestujícími. Vlak měl délku 88 metrů a dosáhl maximální rychlosti 9 km/h. poprvé se konal Den železnic v roce 2000.

Národní den železnice

Národní den železnice, každoroční podzimní svátek všech železničářů a cestujících si připomenuly i děti naší školní družiny. Oddělení se vydaly na společné vycházky, kde plnily různé úkoly. Cíl 1. a 4. oddělení byl na hlavním nádraží v Berouně. Děti si prohlédly halu, nástupiště i s vlaky. Sledovaly provoz nádraží, seznámily se i jízdním řádem a snažily se určit, která kolej kam směřuje, v jaký směr většího města. V závěru proběhla soutěž po skupinách s tajenkou: HEZKÉ LOKOMOTIVY. A jak to dopadlo?

1.     místo – skupina č. 3
2.     místo – skupina č. 2
3.     místo – skupina č. 1
4.     místo – skupina č. 4

2. a 3. oddělení vyrazilo na vlakové nádraží Beroun – Závodí. Než jsme vyrazili na daný cíl, chvíli si povídáme o vlaku, jako dopravním prostředku, který je k našemu životnímu prostředí šetrnější než automobilová doprava. Potom již odcházíme. Prohlídka venkovních prostor nádraží nás udivuje. Krásně opravené prostory budovy nádraží jsou však zavřené. Prostor zde slouží jako zastávka, kde lidé mohou vystoupit i nastoupit, ale lístky si kupují ve vlaku. Velice krásně upravená nástupiště a koleje. Nádraží budí velmi dobrý dojem. V daném čase máme štěstí. Po dobu pobytu zde projelo několik vlaků v různé směry. A tak my se snažíme určit, v jaké směry vlak může jet – z Prahy do Berouna hl. nádraží, z Rakovníka též do Berouna, ale i opačné směry z Berouna do Prahy či Rakovníka. Dále jsme zabrousili na znalosti o lokomotivách a velmi zajímavých jejich přezdívkách. Vyjmenovali jsme si lokomotivy: Velký bejček, Skaličák, Rosnička, Papoušek nebo Šlechtična. Názvů bylo opravdu mnoho. A my si jdeme zahrát hru. Utvořili jsme kruh a pomocí rozpočítadla „Jede vláček motoráček“ vyřazujeme jednotlivce až do vítězné dvojice.

V další části našeho odpoledne jdeme na soutěž. Každé oddělení pracuje samostatně. Úkolem je pod správnými odpověďmi si zapamatovat písmeno a složit z něj tajenku. Povedlo se. Šlo více méně o Kimovu hru paměti. Pak již odcházíme zpět ke škole a na školním hřišti se nám dostávají do ruky knihy, jež pro nás přinesla Dorotka Dubnová. Jde o knihy poučné o vlacích a lokomotivách. Naše znalosti jsme si obohatili o nové poznatky. Dorotko, děkujeme. Po prohlédnutí knihy ještě jedna kniha s názvem „Jak postavit železnici – Technická pohádka ze staletí páry“ od Martina Sodomky. Z knihy jsme si přečtli úryvek a tím naše odpolední povídání o vlacích a železnici skončilo.

Přejeme všem železničářům mnoho úspěchů v jejich náročné práci. Hlavně spokojené cestující a mnoho kilometrů bez problémů.

Autor:
Vydáno: