Peníze z EU + vyšší platy učitelům = větší zájem žáků
Žáci prý mají příliš mnoho mimoškolních zájmů a proto klesá jejich zájem o výuku. Údajně by to mohly vyřešit vyšší platy učitelům a nová technika ve školách, pořízená z peněz EU. Nápad určitě stojí za to, ale není důležité spíš nejdříve vycvičit učitele, aby dokázali žáky ke svému předmětu přitáhnout?
Stačí se jenom podívat na moji školu, kde se většina hodin mění v neuvěřitelnou frašku. Interaktivní tabuli využívá jeden profesor za sta, dataprojektor dovedou zapnout přibližně čtyři ze stejného množství. Pokud nefunguje počítač, hodina je v rozkladu a začíná hledání volných tříd, kde by počítač sekal latinu. Pětačtyřicet minut na takovou akci nestačí. K tomu všudypřítomné letáčky Unie a rádoby nadšené děkování za „zafinancování“ nové interaktivní učebny. Samozřejmě neuvěřitelně drahé, ale peníze za její vybavení se zbůhdarma vyhodí – nikdo neumí nejnovější techniku používat. Nevyplatilo by se náhodou učitelům nejprve poskytnout základní kurz práce se stolním počítačem?!
Není divu, že zájem o klasickou školní výuku klesá. Děti dnes mají jasno čím chtějí být, ještě dřív, než začnou chodit do školy (soudím podle sebe), státní investice je však v jejich rozhledu brzdí. Jak nemá (kupříkladu) dějepisný nadšenec trpět, když učitel uvádí výsledky z x let starého výzkumu a nemá ani potuchy, že proběhl nějaký nový (a nespokojený žák u něj byl přítomen)? Nezbývá, než aby si takový nevděčný student našel vlastní kurz, který ho posune. Dostává se do začarovaného kruhu. Pedagogové otevřeně dávají najevo svou nespokojenost, že mu nestačí jejich hodiny a v posunu do dalšího „levelu“ mu brání ještě urputněji. Když čas od času nepřijde na výuku vůbec, podle učitelského sboru se fláká a neváží si toho, že může navštěvovat nejlepší školu široko daleko. Omluva, že se účastnil nového výzkumu (a reprezentoval tam svoji „úžasnou“ školu) se nepřijímá.
Nebylo by lepší nejdřív z peněz EU změnit systém…?