Světový den zvířat

4. října může každý, kdo miluje zvířata, se svým miláčkem oslavit jeho velký svátek – Světový den zvířat. Tato tradice začala již v roce 1931 v italské Florencii. Česká republika, se oslav oficiálně účastnila poprvé až v roce 1994. Účel vyhlášení je jasný. Připomenout lidem, že zvířata jsou živí tvorové a důležitá součást naší planety. Chování ke zvířatům má být ohleduplné a každý by si měl by se měl vyvarovat jakých projevů týrání a omezování zvířecí svobody. Světový den zvířat, který se slaví 4. října, byl vybrán na počest svatého Františka z Assisii, který se staral o opuštěná a nemocná zvířata a považoval je za své sestry a bratry.

Světový den zvířat

Světový den zvířátek se každoročně připomínají i děti naší školní družiny. Ne jinak tomu bylo i letos. V letošním roce trochu jinak, ale všichni téměř stejně. Po vyučování odchází jednotlivá oddělení do svých družin a program může začít. Nejprve ve všech odděleních proběhlo připomenutí Světového dne zvířat, ale i vysvětlení proč a kdy tento den slavíme. Neopomněli jsme si i připomenout svatého Františka z Assisii a jeho život.

V 1. oddělení si na úvod zazpívali písničku „Svátek zvířat“. Potom se zaměřili na domácí mazlíčky, každý si mohl přinést z domova fotografii či obrázek svého zvířete. Naším úkolem bylo ostatním představit svého miláčka a něco nám o něm říci. Dověděli jsme si i to, jak se někteří děti o své zvířecí kamarády starají. Když se všichni vystřídali, bylo naším úkolem domácího mazlíčka namalovat. Když bylo i toto hotovo, pokusili jsme se všichni společně dát hlavy dohromady a složit nějaké verše. I toto se podařilo.

Kamarádi
Zvířata, my máme rádi,
protože jsou kamarádi.
Každý den si s námi hrají,
před spaním nám povídají,
co celý den dělaly,
když my jsme se učili.

Ve 3. oddělení po úvodní části si děti zavzpomínaly na návštěvu zoologické zahrady. Každý z dětí nám sdělil, kam chodí nejraději – někdo má rád opice, jiní papoušky, medvědy nebo třeba hady či žirafy. Z našeho vyprávění vzešlo, že zvířata máme rádi všichni. Přemýšleli jsme o tom, co všechno o zvířatech víme, prohlíželi jsme si obrázkové encyklopedie. Oblíbená zvířata jsme si v závěru namalovali. Potom pantomimou jsme zkoušeli dané zvíře představit spolužákům. Se zvířátky je sice zábava, ale na druhou stranu musíme respektovat i jejich soukromí.

I 4. oddělení své odpoledne zahájilo písní Svátek zvířátek od Zdeňka Svěráka. Úvodem jsme si povídali o sv. Františku z Assisi. Připomenuli jme si jeho život a pověst, jak zkrotil zlého vlka. V další části našeho odpoledne jsme si i trochu zasoutěžili. Jako první jsme měli přesmyčky zvířat. Vždy jeden ze skupiny ukázal lístek se zašifrovaným názvem zvířete a kdo první uhodl název zvířete vyhrává. Děti se střídaly po čtveřicích. A jak to dopadlo? Zvítězila 3. skupina, druhá byla 2. skupina, třetí 1. skupina a na čtvrtém místě byla 4. skupina. Pak jsme předváděli pantomimu. Z každé skupiny trojice předvedla nějaké zvíře a ostatní hádali. Výsledky? 1. místo skupina č. 3, 2 místo. skupina č. 1 a 2, 3. místo skupina č. 4. Ve 3. soutěži jsme skládali puzzle zvířat. Ze skupiny vybíhal na chodbu vždy jeden, aby si našli rozstříhaný obrázek, potom skládaly. Výsledek? 1. místo skupina 3, 2. místo skupina 2, 3. místo skupina 4, 4. místo skupina 1.

A jak to všechno dopadlo celkově?

1.     místo – skupina č. 3 – Stejskalová, Kadeřábek, Švihálek
2.     místo – skupina č. 2 – LeVan, Ariadni Chouliara, Vanesa Vojtová, Milana Zhytnyk, Filip Vysoký
3.     místo – skupina č. 1 – Jakub Stromský, Páťa Khrol, Dominik Říha
4.     místo – skupina č. 4 – Jakub Hazuka, Matyáš Formánek, Vašek Kovářík

Body jsme si zapsali do celoroční etapové hry a aktivní děti dostaly smajlíka do družinové průkazky.

I děti z 2. oddělení se věnovaly v dnešním odpoledni Světovému dni zvířátek. Nejprve trochu historie a pak již naše zkušenosti. Každý z nás, kdo má doma svého mazlíčka nám jej představil a trochu více i přiblížil. Nechyběla ani vzpomínka na zvířátka v útulku, kterých je nám velmi líto, že jsou v tomto prostředí a nemohou mít svého páníčka. Děti neopomněly ani nevhodné zacházení některých lidí k těmto jejich miláčkům. Proč si někdo vezme zvíře, které potom trýzní a nemá ho rád? V další části odpoledne jsme si zasoutěžili. Ve větách jsme hledali skryté názvy zvířat. A jak to v jednotlivých skupinách dopadlo? Na 1. místě se umístila skupina č. 1, na 2. místě skupina č.2, 3. místo patřilo skupině č. 4 a 4. místo obsadila skupina č.3. Po vyhodnocení odcházíme do tělocvičny. Většina z nás má doma pejska, jako svého miláčka. A my dobře všichni víme, že si pejskové rádi hrají s míčem. Tak my, jsme si zahráli „psí kopanou“. I my máme rádi míč. A výsledek? Zvítězila skupina č. 2 a 4. Blahopřejeme.

A tak oslava zvířátek skončila a my dnešní odpoledne také. Všem zvířátkům k jejich svátku přejeme všechno jen to dobré.

Autor:
Vydáno: