Týden čtení dětem

Jde o projekt, kdy se ještě více věnujeme četbě, ale uskutečňují se různá čtení i na veřejnosti, do školní družiny přicházeli spisovatelé, aby se setkali s dětmi a ještě více podpořili četbu knih. Nejde pouze o čtení, probíhají různé soutěže a zábavné akce. Po příchodu pandemie koronaviru se situace o něco změnila. Přesto školní družina ve svých odděleních uskutečnila družinový Týden čtení dětem.

Týden čtení dětem

V prvním oddělení naší školní družiny si děti k četbě v tomto týdnu vybraly knihu, „Kočkopes Kvído“, která je velmi oblíbenou knihou v družině. Všichni věří, že knihu do konce školního roku dočtou. Krom toho jsme zrekapitulovali přečtené knihy ve školní družině, připomněli jsme si i tu poslední knihu paní Jany Novákové – „Zvířecí škola“. Přidali jsme i pohádkový kvíz. Děti vymýšlely pohádkové postavy a vytvořily jejich ilustraci a popis. Nejzajímavější pro ně však bylo vymyšlení vlastní pohádky s názvem „Skřítek Punťa“. V neposlední řadě jsme si povídali i o přečtených knihách doma. Všichni jsme se shodli na tom, že četba je zábava a kniha je nejlepší kamarád, který dokáže spravit i špatnou náladu.

Děti třetího oddělení v rámci čtení dětem si připomněly především berounské spisovatele – Františka Nepila a Jiřího Kahouna, který dost často navštěvoval i naší školní družinu. Popovídali jsme si o životě a díle těchto spisovatelů a přečetli i ukázky z jejich díla. Od Františka Nepila jsme dočetli „Pohádky z pekelce“ a pak pokračovali četbou knihy Jiřího Kahouna „Školník Kuda je jednička“. Připomněli jsme si knížky, které jsme letos v družině přečetli již dříve – „Kubula a Kuba Kubikula“, „Dobrodružství kuřete Napipi“, „Andersenovy pohádky“, „Noční život v ZOO Tábor“, „Velká kniha Jů a Hele“. Děti se pochlubily i s tím, co četly doma a která kniha se jim líbila a která měla pěkné ilustrace. Některé knihy byly i zfilmovány. Zasoutěžili jsme ve skládání pohádkového puzzle a hrou pohádkového pexesa.

Starší děti z 2. oddělení od Veverušáků si Týden čtení též velice užily. Nejen, že jsme dočetli knihu „Zvířecí škola“ od spisovatelky Jany Novákové, ale vytvořili jsme i ilustraci ke knize. V posledních dnech jsme vytvořili kolektivně verše o této knize, především o postavách z této knihy. Mnoho času jsme strávili na kvízových soutěžích, nejen pohádkových, ale i dalších knihách. Zaměřili jsme se též na další knihy od regionální spisovatelky Jany Brnušákové. Od té jsme obdrželi též knihy „Soumrak královen“, „Královna ze Želené hory“, „Královna a Zlatý rytíř“. Nahlédli jsme do knihy „Královna ze Želené hory“ a hned nás kniha zaujala. Jde o pohádkový příběh plný bytostí, dobrodružství i kouzel. Mladičká Bet opouští milovaný domov i obyvatele z Království pod horou. Na počátku cesty zjistí, že splnit přání tajemné Luny se neobejde bez překážek. A tak pokračujeme dál v četbě.

V závěrečném tažení, Týdne čtení dětem, jsme se ještě vrátili ke knize, „Zvířecí škola“ a vytvořili verše k vystupujícím postavám. Naše dílo poputuje jako poděkování za krásnou knihu paní spisovatelce. Poslední den Týdne čtení dětem byla soutěž Děd Vševěd. Děti odpovídaly na 20 otázek a Děd Vševěd je kontroloval. Po ukončení soutěže, kdy na 1. místě se umístila 2. skupina, 2. místo obsadila 1. skupina a 3. místo 4. skupina, jsme ještě stihli si zahrát pantomimu. Skupiny si vybraly nějakou pohádku, kterou nám sehrály. Ostatní skupiny měly za úkol poznat, o jakou pohádku se jedná. Týden čtení dětem si Veverušáci opravdu užili.

I naše čtvrté oddělení se dalo do plnění úkolů Týdne čtení dětem. Dočetli jsme knihu „Jak Spejbl prášil“, která se nám moc líbila. Měli jsme i krátkou besedu o knížkách, kdo jakou čte. Jen Kristýnka Brabcová přinesla na ukázku knihu „Káťa a Škubánek“ a řekla nám o ní několik slov. Proběhla i soutěž „kvíz o pohádkových postavách“. Děti odpovídaly na deset otázek a zjistily, že postavy jsou jim povědomé, ale nemohly si vzpomenout na jejich jména. Nejlépe si vedla Natálka Šimonová, Adam Husák, Kristýna Brabcová, Filip Lemos a Maruška Mejstříková. V dalších dnech jsme si zahráli na spisovatele. Nejprve jsme si navrhli obal na knihu, kde byl i název, vytvořili ilustraci a pak se pustili do vymýšlení vlastních příběhů nebo pohádek. Knihy se nám vydařily, mnohdy překvapily zvolená témata. Jak je vidět, na vymýšlení příběhů je třeba více času. A tak 4. oddělení bude ještě pokračovat.

Autor:
Vydáno: