Týden lesů
Tento týden ho slavily i děti školní družiny a klubu. Cílem tohoto týdne bylo zvyšování zájmu o les, jeho ekosystém u dětí tak, aby se tento zájem o les přenesl i do jejich rodin. V letošním roce se Týden lesů nese ve znamení ochrany lesa s mottem Ochrana lesa – les užitečný.
Týden jsme započali opravdu hned v pondělí 11. 5. Po skončení vyučování se všichni scházíme na školním dvoře, kde jsme týdenní akci uskutečnili. Po krátkém úvodu, kdy si připomínáme co les vůbec je, co pro nás znamená, co nám přináší, ale i jak jej budeme chránit a co v něm všechno lze najít a s čím se můžeme setkat. Rozdělujeme se na čtyři soutěžní skupiny z každého oddělení, aby soutěž byla spravedlivá a aby na jejím závěrečném výsledku měly podíl všechny děti. Odcházíme společně na místečko, kde si po skupinách posedáme a pouštíme se do první části. Ta bude po celý týden vždy na počátku stejná. Je jím četba z knihy Ericha Václava „Dědeček vypráví pohádky o lese“. Velmi poučná a zajímavá kniha, ze které získáváme mnoho znalostí. Po skončení se jde na soutěžení. Tento první den se z každé skupiny odpojují prvňáčci, kteří si jdou zahrát lesnické pexeso o obyvatelích lesa. Ostatní děti soutěží ve znalostech lesního ekosystému. Po skončení pak vše obodujeme a sbíráme body po celý týden. A tak v soutěži se snaží všichni a zatím jsou výsledky velmi vyrovnané. Uvidíme, jak to bude poslední den.
V úterý 12. 5. se věnujeme výtvarné činnosti. Opět po přečtení několika kapitol z knihy se rozcházíme do svých oddělení. Naším úkolem je namalovat obrázek na téma: „Můj zážitek z procházky přírodou“. A právě zde se opět zaměřujeme na les a jeho okolí.
Ve středu 13. 5. nás čeká velké překvapení. Odcházíme všichni společně do blízkého lesa, kde na nás čeká paní Dobruská, pracovnice České ornitologické společnosti, aby se s námi podělila o své zkušenosti s odchytem ptáčků do sítě, ale i s jejich kroužkováním. Při této příležitosti jsme podle hlasu určovali, kteří to ti ptáčkové tady v okolí bydlí. Do sítě se nám podařilo odchytit sýkorku babku a mlynaříka dlouhoocasého. Tyto dva ptáčky jsme okroužkovali a z ptačí říše zahráli i několik her. Krásné odpoledne nám přineslo mnoho zážitků, ale i mnoho poznatků.
Ve čtvrtek 14. 5. začínáme opět se soutěží. V první části opět čteme z knihy a pak začínáme soutěžit. Prvňáčci jdou opět na pexeso, ze kterého poznávají stopy zvěře. To se jim jistě bude hodit. Ostatní se po skupinách vrhají do poznávačky. Ke kartičkám s obrázky z oblasti rostlin, stromů a plodů lesa přiřazují správné kartičky s nápisem. Vše důkladně bodujeme, abychom měli co nejvíce bodů. V druhé části soutěže skupiny mají kartičky se stopami zvěře a k nim se snažíme přiřadit správný název, který patří k dané stopě. V další části soutěže hledáme ve větách skryté názvy zvěře, stromů a rostlin.
A je to tady. Závěrečný den pátek 15. 5. Opět následuje četba z knihy a pak ještě několik soutěží. I tentokrát prvňáčci odchází zvlášť a mají stejný úkol jako ti ostatní starší jejich kamarádi. V lese foukal silný vítr a pomíchal písmenka z názvů zvířat, rostlin, stromů. Naším úkolem je vyřešit správné názvy. A ti úplně nejstarší poznávají 21 stop, které mohou najít v lese. Vše dobře bodujeme a zapisujeme poslední body. Na samý závěr je naším úkolem po skupinách během krátké doby napsat nějakou zajímavou pohádku či povídku na téma „Les“. Po uplynutí časového limitu jdeme hodnotit. Jsou vytvořeny dvě poroty – porota paní vychovatelek a porota dětská, která smí dát maximálně dva hlasy, ale nesmí hodnotit svoji vlastní práci. A tak vznikly čtyři pohádky: Ztracený turista, O zrzce, O lesních zvířátkách, Život zajíčka Zoubka. Po vyhodnocení pohádek, spočítáme všechny přidělené body a jdeme vyhodnotit jednotlivá pořadí. Každý obdržel sladkou odměnu. A jak to na závěr všechno dopadlo?
Na prvním místě se umístila první skupina se 140 body. Druhé místo patří čtvrté skupině, která získala 108 bodů, třetí místo obsadila supina třetí se 102 body, a na čtvrtém místě skončila druhá skupina se 101,5 bodu. Všem zúčastněným blahopřejeme a věříme, že v příštím roce budeme opět soutěžit.