Umění prodat
Základním kamenem obchodního úspěchu je umět prodat váš produkt. Nezálež ani tak na tom, co svým zákazníkům nabízíte, mnohem důležitější je umět kupcům předložit výhody, které jim zakoupení produktu přinese.
Poznat zákazníka
Abyste mohli potenciálního kupce oslovit, potřebujete znát jeho potřeby a přání. Nebojte se začít hovor jako první a zjistit o kupci vše, co je pro váš obchod nezbytné. Nebuďte vlezlí, nebo vtíraví, pokud zaujmete vstřícným vystupováním, máte z poloviny vyhráno.
Nevymýšlejte si
Kupující se bude o nabízený produkt zajímat a možná vás zaskočí otázkou, na niž neznáte odpověď. Ať na vás bude jakkoli naléhat, v žádném případě si nevymýšlejte nereálnou odpověď. Zákazník k vám získá větší důvěru, pokud přiznáte svou nevědomost a nabídnete se, že se pokusíte chybějící informaci zjistit. U některých výrobků můžete kupce požádat, aby vám přišel říct, jakou s nimi udělal zkušenost.
Přizpůsobte se
Budete jednat s různými typy klientů, a pokud se jim trochu přizpůsobíte, snadno se jim přiblížíte a zvýšíte tím svoji prodejní šanci. Nebojte se zákazníkovi přizpůsobit vaše gesta, nebo hlasitost projevu.
Hlavně neagresivně
Nezřídka narazíte na nepříjemného zákazníka, ale pokud si na něm začnete vylévat svou zlost, nebo mu otevřeně dávat najevo, že je vám nesympatický, úspěšnost vašeho jednání bude rázem nulová. Ačkoli to není snadné, pokuste se s takovým kupcem jednat s úsměvem a nenechejte se jím nijak rozladit. Je velice pravděpodobné, že ho svým optimismem nakazíte a získáte stálého zákazníka.
Bonusový systém
Nebojte se kupcům nastavit systém odměn, nebo věrným klientům čas od času nabídněte výhodnější cenu. Není vhodné bonusy inzerovat předem, kupec váš produkt zaplatí jen ze zvědavosti, aby získal slíbenou odměnu. Nikde nemáte jistotu, že se k vám opět vrátí, přestože s výhodou bude skutečně spokojen. Naopak vámi spíš pohrdne, protože jste mu dali odměnu, kterou on vlastně vůbec nevyužije. Z vašeho hlediska je výhodnější kupujícího mile překvapit. Neváhejte mu dát drobný dárek navíc po té, co za svůj nákup zaplatí. Když se bude divit, proč?, můžete odpovědět, že je to odměna za nákup nad určitou sumu, nebo pro věrného zákazníka.
Reklama přes kupce
Spokojený zákazník (stejně jako nespokojený) o vás bude mluvit před svými přáteli, aniž byste se vy sami o jakoukoli reklamu museli postarat. Není nijak obtížné na různé výhody nalákat kupující z širokého okolí, mnohem víc úsilí budete muset věnovat tomu, abyste úroveň nabízených produktů udrželi na tak vysoké úrovni, jak jsou zákazníci zvyklí.
Ačkoli většinu uvedených rad využijí prodejci v kamenných obchodech, dají se přizpůsobit podmínkám e-shopů, kde bonusový systém můžete rozšířit o poštovné zdarma či další možnosti dle vaší fantasie a zájmu kupujících.