Včelí stezka ve školní družině

Dnes si děti od Veverušáků připomenuly Světový den včel, který navazoval na besedu a na získávání nových informací minulý týden. Tu pro nás připravila zkušená včelařka, naše paní vychovatelka Lucie Heroutová. Světový den včel souvisí s výrokem Alberta Einsteina: „Pokud by včely zmizely z povrchu země, člověku by zůstaly pouhé čtyři roky života.“ Od roku 2017 byl 20. květen vyhlášen Světovým dnem včel. S krátkým zpožděním jsme si tento den připomenuli i my. K oslavě tohoto svátku se připojili včelaři celého světa s výstižným mottem: „Žádné včely – žádné opylování, žádné včely – žádné jídlo, žádné včely – žádný život.“ Včely medonosné opylují rostliny, díky tomu máme většinu plodů, ale také díky nim vzniká nejčistší přírodní sladkost – med.

Včelí stezka ve školní družině

Po skončení vyučování a po obědě se Veverušáci odebírají na školní hřiště, aby zde ještě počkali na část dětí, které mají ještě výuku. Připravujeme se na „Včelí stezku“, kde si připomeneme to, co jsme se nedávno dověděli. Krom toho ještě studujeme stavbu těla včelky, a stavbu a uložení vnitřních orgánů včely medonosné. K této problematice se ještě vrátíme v podobě Kimovy hry, kdy budeme zapisovat názvy stavby těla včely a názvy vnitřních orgánů. A nyní se již vydáváme na plnění úkolů „Včelí stezky“. Na hřišti máme rozvěšeno 10 úkolových karet. Každá skupina obdržela svoji startovní kartu, do níž budeme zapisovat správné odpovědi a odpovídající písmeno. Musíme si však dát pozor na luštění tajenky, která je trochu zašifrována svou specifickou značkou. A pak je vše velmi jednoduché. na počátku stezky nám včelka zanechala krásný vzkaz: „ZZZZDRAVÍM VÁS DĚTI! JSEM VČELA A MÁM MENŠÍ PROBLÉM. CHCI SE VRÁTIT DOMŮ, ALE U VCHODU PO MĚ VČELY STRÁŽNICE CHTĚJÍ HESLO. PRÝ JE TO MOJE PŘÍJMENÍ, JENŽE JÁ HO NEZNÁM. PROSÍM, POMOZTE MI NAJÍT PÍSMENA A HESLO VYLUŠTIT. DÁM VÁM ZA TO LŽIČKU MEDU.“

Skupiny Veverušáků se vydávají na stezku a snaží se včelce pomoci. Po projití celé stezky pak zjišťují její příjmení, které je zároveň i heslem, aby se mohla opravdu vrátit domů. A jak zní heslo? VČELA MEDONOSNÁ. Heslo vyluštily všechny skupiny a my jdeme na další úkol. Na počátku jsme si přečetli několikrát názvy, z čeho je složeno tělo včely. Nyní máme na startovní kartu napsat to, co jsme si zapamatovali. Když je hotovo, hodnotíme, bodujeme a body si zapisujeme. Po ukončení této části jdeme na další Kimovku. Po dobu 5 minut čteme a prohlížíme si vnitřní stavbu orgánů včely. Po pěti minutách opět píšeme to, co jsme si zapamatovali. Pak opět hodnotíme a bodujeme. Na závěr sepíšeme poslední body, sečteme a vyhodnocujeme. Jak to všechno dopadlo a kdo zvítězil? Zde jsou výsledky:

1.      místo 2. skupina 141 bod
2.      místo 4. skupina 124 body
3.      místo 3. skupina 121 bod
4.      místo 1. skupina 119 bodů

Blahopřejeme a všem patří odměna za to, že naší kamarádce včelce pomohli a tím ji umožnili návrat zpět do svého domova.

Autor:
Vydáno: