Letní Křivořezání
Na tradiční letní Křivořezání na bývalém královském hradě Křivoklátu se i letos vypraví zvláštní historický vlak. Kvůli suchu a extrémním vedrům pojede vlak ve stylu 60. let 20. století v čele s historickou motorovou lokomotivou 751.010 přezdívanou „bardotka“ nebo „zamračená“. V soupravě nebude chybět ani bufetový vagón.
Zvláštní historický vlak sestavených z dobových vozů již dávno v provozu nevyužívaných se vypraví v sobotu 4. srpna ze stanice Praha-Braník (9:00) přes Prahu-Vršovice (9:21) a Prahu-Smíchov (9:33) do Berouna (10:03), Křivoklátu (11:22), Rakovníka (11:46) a Lužné u Rakovníka (12:33). Zpět z Lužné u Rakovníka se bude vlak vracet v 15:48 hod. a do Prahy zamíří po stejné trase přes Rakovník (16:23), Křivoklát (16:54) a Beroun (17:53). Na pražský Smíchov vlak přijede v 18:27 a po zastávce ve Vršovicích přijede do Braníka v 18:58 hod.
Účastníci jízdy mohou navštívit historická města Beroun a Rakovník, železniční muzeum v Lužné u Rakovníka, ale především Křivořezání na středověkém hradě Křivoklát. Bohatý program na hradě zahrnuje např. ukázky řemeslných činností, historického šermu, vystoupení hudebních skupin, představení minipivovarů a další bohatý program.
Kvůli extrémnímu suchu a horku, které způsobily ve Středočeském kraji zákaz provozu parních lokomotiv, pojede mimořádný vlak v čele s historickou motorovou lokomotivou 751.010 (původně T 478.1010). Jízdné zvláštním vlakem bude nižší než při cestě s parní lokomotivou. Za zpáteční jízdenku Praha – Křivoklát – Praha zaplatí cestující 240 Kč, děti, žáci a studenti po prokázání nároku na slevu (např. žákovským průkazem, který používají během roku) mají jízdné o 50 % levnější a zpáteční jízdenka je bude stát jen 120 Kč. Zvýhodněná rodinná jízdenka pro 2 dospělé a 2 děti do 15 let pak vyjde na 500 Kč. K dispozici jsou i další jízdenky pro kratší úseky.
Lokomotiva 751.010, původně T 478.1010, je v majetku dceřiné společnosti ČD VUZ a byla uvedena do historického nátěru. Patří mezi nejstarší dochované lokomotivy své řady. Byla vyrobená v roce 1967. Jejím úkolem bylo nahradit parní lokomotivy na hlavních tratích. Maximální rychlost „bardotky“ je 100 km/h a výkon přibližně 1500 koní. Pro výrazný přesunutý tvar čela pod čelními okny se jí začalo říkat „bardotka“ podle slavné herečky Brigitte Bardot nebo podle předsunuté střechy nad čelní okna „zamračená“.